De iconische vormgeving van Koelstra Next

Met een paar sterke merken in eigen land moet je als producent van kinderwagens met een bijzonder product komen wil je de concurrentie aankunnen. Kinderwagenproducent Koelstra vroeg ontwerpbureau Scope Design precies dat te ontwikkelen. Luuk Adolf van Koelstra en Pim Jonkman van Scope Design blikken terug op de totstandkoming van Koelstra Next.

Als alles was verlopen zoals gepland zouden er al Koelstra Nexts moeten rondrijden, maar de kinderwagen is nog niet op de markt. Door de coronapandemie heeft Koelstra de introductie van de kinderwagen een paar maanden moeten uitstellen, mede omdat er niet naar China kan worden gereisd, waar veel van de toeleveranciers zitten. Maar dit najaar zal het zover zijn, verzekert Luuk Adolf, directeur van Atelier 49, het bedrijf uit Staphorst dat Koelstra enige jaren geleden overnam.

Koelstra, de Friese producent van kinderwagens, die in de jaren dertig van de vorige eeuw werd opgericht, is een begrip in de baby- en kindersector, maar innovatie was er de laatste jaren bij ingeschoten. Een state-of-the-art kinderwagen is volgens Luuk Adolf een must. “Wil je meedoen in de wereld van de wielen dan heb je zo’n kinderwagen nodig, want dat is je vlaggenschip.”

Hij legde de lat daarom hoog voor het ontwerpbureau, want hij wilde voor Koelstra een product dat qua afwerking, functionaliteit en vormgeving niet zou onderdoen voor de kinderwagens uit de top van het marktsegment zoals die van Bugaboo en Joolz. “Wat je ook maakt, je moet altijd het streven hebben om een mooier en beter product te ontwikkelen dan dat van je concurrenten.” 

Eigen gezicht

Alweer vijf jaar geleden organiseerde Koelstra een pitch voor het ontwerpen van een kinderwagen, waarvoor het twee ontwerpbureaus uitnodigde, Scope Design uit Amersfoort en ander Nederlands bureau. Luuk Adolf: “We vroegen om een snelle schets van het product, waarmee we verrast wilden worden. Het andere bureau leverde een schets die voldeed aan de verwachtingen, met elementen van bestaande kinderwagens uit het hogere segment van de markt. Terwijl Scope ons een hele frisse, andere blik leverde; een kinderwagen met een heel eigen gezicht.”

Scope Design had jaren geleden al eens voor Koelstra gewerkt en directeur Pim Jonkman was blij verrast toen Luuk Adolf hem belde met het verzoek een ontwerp voor een kinderwagen te maken. “Een kinderwagen is een product dat enorm aanspreekt. Ik kende Atelier 49 en was er al eens op bezoek geweest, omdat ik het een interessant bedrijf vond. Wij zagen de opdracht als een kans om voor de consumentenmarkt te werken. Ons team is er daarom vol op gedoken.”

Een kinderwagen is een vrij complex product, waarbij diverse materialen en productietechnieken toegepast worden, en dat bestaat uit meer dan 250 onderdelen. Deze complexiteit kun je aanwenden om een product te laten onderscheiden. “Als je kijkt wat er bijvoorbeeld de afgelopen tien jaar ontwikkeld is aan technische vezels, waarmee een merk zich kan onderscheiden”, merkt Pim Jonkman op.

Voor Scope Design was het duidelijk dat de kinderwagen een iconische vormgeving moest krijgen. Het bureau legde Koelstra diverse voorstellen voor. “Een paar voorstellen lagen in de lijn met wat de klant vroeg, maar er zat ook een wat eigenwijzer idee bij”, vertelt Pim Jonkman. Kenmerkend element in dit voorstel is de boemerangvorm van het frame. “Dat eigenwijze zit in het DNA van mijn team. Voor ons was het extra leuk dat juist dit voorstel geselecteerd werd.”

Experience

Vanaf dat moment werd de productontwikkeling een gezamenlijk project van de ontwerpers van Scope Design en de productontwikkelaars van Atelier 49 en Koelstra. “Wij hebben ons gericht op de experience van het product en de mensen van Koelstra en Atelier 49 op de technische uitwerking”, herinnert Pim Jonkman zich. Zijn ontwerpbureau heeft wel de expertise in huis om een product helemaal te detailleren, maar Luuk Adolf wilde dit in eigen huis doen. “Wij waren in die periode juist bezig met de uitbreiding van ons productontwikkelingsteam”, zegt hij. “Voor zo’n project is het ‘t beste om dat gezamenlijk te doen.” Pim Jonkman begrijpt de beslissing van zijn opdrachtgever. “Luuk heeft Koelstra de afgelopen jaren helemaal opgebouwd en een robuust bedrijf gecreëerd.” “Dit was nodig”, merkt Luuk Adolf op, “want we willen met Koelstra de competitie aangaan met een aantal grote bedrijven, waarvan er een paar hun oorsprong hebben in Nederland.”

De naam Next is een verwijzing naar volgende fase van het merk Koelstra onder de vlag van Atelier 49. Luuk Adolfs streven is om met Koelstra in de top drie van Europese kinderwagenmarkt te komen, maar op dit moment is zijn aandacht vooral gericht op de productie. “We hebben iemand in China zitten die de productie én het product controleert”, aldus Luuk Adolf, die aangeeft dat produceren en assembleren in Europa niet mogelijk is. “Alleen al het assembleren van de kinderwagen kost zes tot acht uur. Met de uurtarieven die we hier rekenen, zou het product te duur worden.” Als alles de komende maanden verloopt zoals gepland wordt naar zeggen van Luuk Adolf de productie in augustus opgestart. “We laten eerst twintig kinderwagens maken om te testen en in oktober zullen de eerste Next kinderwagens op de markt komen.”

Marc Vlemmings

Advertisement

De onafhankelijke Stichting Designlink staat voor een professionele designketen. Het lidmaatschap van Designlink is in de meeste gevallen gratis. Netwerkleden worden actief geïnformeerd over projecten, profiteren van kennis, maken deel uit van een uniek netwerk van designprofessionals en genieten korting op de activiteiten.

Nieuwsbrief




Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.